STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W „KAPT Fun”
Preambuła
Standardy Ochrony Małoletnich są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako narzędzie wzmacniające i ułatwiające skuteczniejszą ochronę małoletnich gości przed krzywdzeniem i zapewnienie im harmonijnego rozwoju w warunkach poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Definicje
1. Zamek dmuchany/dmuchaniec – urządzenie rekreacyjne służące zabawie, będące wyposażeniem parków zabaw bądź wynajmowane okazjonalnie na festyny i imprezy;
2. Eliminator – urządzenie rekreacyjne służące zabawie, posiadające dwa ramiona mające na celu przewracanie korzystających z niego osób;
3. Bumper Ball – urządzenie rekreacyjne służące zabawie, duże pompowane kule, które zawodnicy zakładają i dzięki temu mogą się przewracać i odbijać od siebie bez obawy o ból;
4. Manager – należy przez to rozumieć managera firmy KAPT Fun, który odpowiada za pracowników oraz dostarczenie zamków dmuchanych;
5. Pracownik – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w KAPT Fun (bez względu na formę zatrudnienia, czy współpracy), której praca polega na obsłudze dmuchańców, eliminatora i bumperball;
6. Małoletni/dziecko – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
7. Nieletni – należy przez to rozumieć każdą osobę poniżej 17 roku życia;
8. Gość – każda osoba korzystająca z urządzeń rekreacyjnych
9. Rodzic/opiekun małoletniego – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego. Za rodzica uznaje się opiekuna prawnego oraz osoby (podmioty) sprawujące opiekę zastępczą nad małoletnim;
10. Wychowawca grupy – należy przez to rozumieć́ osobę, której powierzono opiekę nad określoną grupą małoletnich gości korzystających z urządzeń rekreacyjnych;
11. Zgoda rodzica/opiekuna – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego rodzica/ opiekuna małoletniego, który wyraża ją zezwalając małoletniemu/nieletniemu na korzystanie z urządzeń rekreacyjnych służących zabawie. W przypadku braku porozumienia między rodzicami/opiekunami małoletniego, należy poinformować rodziców/opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy;
12. Krzywdzenie małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
Krzywdzeniem jest:
1) przemoc fizyczna, czyli każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granic małoletniego, celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;
2) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, wciąganie małoletniego w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej;
3) przemoc seksualna – to każde angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Celem tej aktywności jest zaspokojenie potrzeb sprawcy bądź osoby/osób trzecich (prostytucja). Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas;
4) zaniedbywanie – to incydentalne lub chroniczne niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, w szczególności niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, czy bezpieczeństwa;
12. Przestępstwo – należy przez to rozumieć́, w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym oraz innych ustawach prawa powszechnie obowiązującego;
13. Przemoc domowa – należy przez to rozumieć na podstawie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę [fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
1) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
2) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
3) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
4) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
5) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
14. Demoralizacja – należy przez to rozumieć, w szczególności:
1) dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo),
2) naruszanie zasad współżycia społecznego,
3) uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
4) używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
5) uprawianie nierządu.
15. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Managera pracownika sprawującego nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w KAPT Fun;
16. Dane osobowe małoletniego - to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
Rozdział II
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
§ 2
1. Pracownicy KAPT Fun zostali poinformowani i przeszkoleni, że w ramach wykonywanych obowiązków powinni zwracać szczególną uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich gości.
2. Każdy pracownik KAPT Fun, który zauważy lub podejrzewa, że małoletni gość jest lub może być krzywdzony, zobowiązany jest zareagować, a w razie konieczności udzielić pierwszej pomocy oraz zawiadomić o tym fakcie swojego przełożonego, a w razie potrzeby także uprawnione organy.
3. Pracownicy KAPT Fun, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu małoletniego gościa lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom oraz uprawnionym pracownikom KAPT Fun, w tym swojemu przełożonemu i/lub managerowi oraz rodzicowi/opiekunowi małoletniego gościa, w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział III
PROCEDURY KONTROLI PRACOWNIKÓW KTÓRZY MAJĄ LUB MOGĄ MIEĆ BEZPOŚREDNI KONTAKT Z MAŁOLETNIMI GOŚĆMI PRZED DOPUSZCZENIEM ICH DO PRACY
§ 3
1. Manager KAPT Fun lub wyznaczona przez niego osoba dba, aby pracownicy, którzy mają lub mogą mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi posiadali odpowiednie kwalifikacje do pracy i nie stwarzali dla nich zagrożenia.
2. Manager KAPT Fun lub wyznaczona przez niego osoba, w zależności od sytuacji, weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i/lub uzyskuje zaświadczenie o niekaralności z rejestru karnego lub inne stosowne dokumenty i oświadczenia, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie (a) przed nawiązaniem stosunku pracy z osobą, która może mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi i/lub (b) przed dopuszczeniem danej osoby do pracy, która może mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi,
3. Pracownicy KAPT Fun zobowiązani są znać́ i stosować niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich.
Rozdział IV
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI GOŚĆMI, A PRACOWNIKAMI W TYM ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH GOŚCI
§ 4
1. Zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi gośćmi określają, jakie zachowania i praktyki są dozwolone, a jakie niedozwolone podczas wykonywania obowiązków przez pracowników KAPT Fun, którzy mają lub mogą mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi.
2. Pracownicy KAPT Fun zobowiązani są reagować na wszelkie objawy krzywdzenia małoletnich gości oraz działać dla dobra i w interesie małoletnich gości, jak i przestrzegają praw dziecka i w razie potrzeby podejmują działania chroniące te prawa w zakresie swoich możliwości.
3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników KAPT Fun jakichkolwiek form przemocy wobec małoletnich gości, ani akceptowanie takich form przemocy stosowanych przez inne osoby, w tym przez innych małoletnich gości.
• Pracowników KAPT Fun obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego gościa bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie, narodowość czy niepełnosprawność.
• Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania urządzeń rekreacyjnych służących do zabaw. Wyróżnia się następujące obszary tych relacji:
a) Bezpośrednie kontakty pracowników z małoletnimi gośćmi. Przykładowe formy takiego kontaktu, to:
• kontakty w związku z obsługą atrakcji,
• działania z zakresu pomocy medycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),
• zagrożenie lub panika spowodowana czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
Należy zawsze kierować się profesjonalną oceną sytuacji, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego gościa Parku.
b) Niedopuszczalne są zachowania pracowników KAPT Fun wzbudzające poczucie zagrożenia u małoletniego lub noszące znamiona:
• przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie),
• erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie),
• seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
c) W komunikacji z małoletnimi gośćmi należy zachować spokój, cierpliwośći szacunek. Komunikacja prowadzona jest w sposób konstruktywny, a małoletni goście mają prawo do odczuwania i mówienia o własnych emocjach. Komunikacja werbalna z małoletnimi gośćmi powinna być pozbawiona akcentów wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych, dwuznacznych.
Komunikacja z małoletnimi gośćmi nie powinna:
• Wzbudzać w nich poczucia zagrożenia (niedopuszczalne są groźby, wyzwiska, krzyk),
• Obniżać i niszczyć poczucie wartości małoletniego gościa (np. poprzez wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć),
• Upokarzać (poprzez publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie, używanie przezwisk),
• Naruszać granic (poprzez niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym).
6. Dyscyplinowanie małoletnich gości dobiera się adekwatnie do ich wieku i poziomu
rozwoju. Dyscyplinowanie nie może powodować krzywdzenia małoletniego.
Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie,
poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi:
a) fizycznej (agresja, stosowanie kar fizycznych, środków przymusu bezpośredniego, krępowanie, izolowanie, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, dopuszczanie się zachowań o charakterze seksualnym),
b) psychicznej (dominacja poprzez krzyk, groźby, naruszanie poczucia własnej wartości, lekceważenie potrzeb psychicznych np. bezpieczeństwa, przynależności, miłości, symulacje wzbudzające strach i obawy o życie własne i rodziny).
7. Rodzice/opiekunowie małoletnich gości mają prawo do wszelkich informacji na temat zdarzeń dotyczących ich dziecka, które miały miejsce w trakcie korzystania z urządzeń rekreacyjnych służących zabawie. Informacje na temat małoletniego udzielane są jedynie jego rodzicom/opiekunom lub upoważnionym organom.
Rozdział V
ZASADY I PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA
MAŁOLETNIEGO GOŚCIA
§ 5
1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa przez pracownika KAPT Fun lub inną osobę dorosłą niebędącą pracownikiem:
1) Pracownik KAPT Fun, który podejrzewa krzywdzenie małoletniego gościa przez pracownika KAPT Fun lub inną osobę dorosłą niebędącą pracownikiem KAPT Fun lub posiada informacje o tym fakcie (od ofiary bądź bezpośrednich świadków zdarzenia, albo sam był bezpośrednim świadkiem krzywdzenia małoletniego gościa przez w/w osoby) informuje o tym swojego bezpośredniego przełożonego lub managera lub osobę przez niego upoważnioną w tym zakresie, a w przypadku ich nieobecności osobę pełniącą obowiązki pod ich nieobecność, przekazując notatkę służbową zgodnie z treścią z Załącznika nr 1 do niniejszego dokumentu; notatka służbowa może zostać sporządzona także przez innego pracownika KAPT Fun na podstawie oświadczenia/zeznań świadków zdarzenia.
2) Właściciel KAPT Fun lub osoba przez niego upoważniona w tym zakresie lub osoba pełniąca jego obowiązki pod jego nieobecność podejmuje, wedle swojego wyboru albo (1) działania w celu zbadania sprawy i:
• zapoznaje się z okolicznościami zdarzenia,
• przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem KAPT Fun lub z inną osobą dorosłą niebędącą pracownikiem KAPT Fun podejrzanymi o krzywdzenie małoletniego gościa, z małoletnim gościem w obecności, jeżeli to możliwe, jego rodzica/opiekuna oraz z innymi świadkami zdarzenia,
albo (2) zawiadamia o zdarzeniu właściwe organy, np. Policję.
3) W razie potrzeby, w zależności od charakteru zdarzenia, należy odizolować małoletniego od sprawcy lub osoby, co do której zachodzi podejrzenie, że krzywdzi/skrzywdziła małoletniego i zapewnić mu tymczasową opiekę do czasu przyjazdu rodzica/opiekuna lub uprawnionego organu, w tym Policji.
4) W przypadku, gdy wobec małoletniego zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa lub w przypadku podejrzenia, że życie i/lub zdrowie małoletniego gościa jest zagrożone, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania i/lub pogotowie ratunkowe oraz przekazaćim informacje w sprawie wraz z ewentualną notatką. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji w/w podmiotów. Poinformowania służb dokonuje bezpośredni przełożony pracownika KAPT Fun, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu lub Manager KAPT Fun lub inna wyznaczona przez nich osoba.
5) W przypadku, gdy podejrzenie faktu krzywdzenia małoletniego gościa przez pracownika KAPT Fun zostanie potwierdzone, Manager KAPT Fun lub wyznaczona przez niego osoba przeprowadza z takim pracownikiem rozmowę dyscyplinującą, albo w razie konieczności, po ocenie sytuacji, podejmuje wobec pracownika działania wynikające z Kodeksu Pracy.
§6
Schemat postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa przez rówieśników:
1. W przypadku krzywdzenia małoletniego gościa przez innego/innych małoletnich gości, pracownik KAPT Fun, będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
1) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
2) rozdzielić strony konfliktu i/lub odizolować krzywdzonego od sprawcy/sprawców,
3) jeśli istnieje taka potrzeba, udzielić pierwszej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu,
4) niezwłocznie zawiadomić o zdarzeniu rodzica/opiekuna małoletniego, a w razie potrzeby także swojego bezpośrednio przełożonego i/lub organy ścigania,
5) w razie potrzeby sporządza notatkę o treści zgodnej z Załącznikiem nr 1.
Jeżeli stan krzywdzonego małoletniego gościa wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia, pracownik KAPT Fun wzywa pomoc medyczną i w razie potrzeby także organy ścigania.
2. W przypadku podejrzenia popełnienia przez nieletniego sprawcę przestępstwa wobec małoletniego pokrzywdzonego, ściganego z urzędu lub w przypadku podejrzenia, że życie i/ lub zdrowie małoletniego pokrzywdzonego gościa jest zagrożone, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania i/lub pogotowie ratunkowe oraz przekazać im informacje w sprawie wraz z ewentualną notatką. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji w/w podmiotów. Poinformowania służb dokonuje bezpośredni przełożony pracownika KAPT Fun, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu lub Manager KAPT Fun lub inna wyznaczona przez nich osoba.
§ 7
Schemat postępowania w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego gościa przez osobę ze środowiska rodzinnego:
1. Pracownik KAPT Fun, który powziął informację o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego gościa przez osobę dorosłą ze środowiska rodzinnego małoletniego, niebędącą pracownikiem KAPT Fun lub posiada informację o takim fakcie, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym swojego bezpośredniego przełożonego i/lub Managera KAPT Fun lub inną wyznaczoną przez Managera osobę oraz w razie możliwości, drugiego niekrzywdzącego rodzica/opiekuna oraz wysłuchać małoletniego w obecności drugiego pracownika KAPT Fun, w razie możliwości bezpośredniego przełożonego lub innej wyznaczonej w tym celu osoby i/ lub, o ile jest to możliwe w obecności niekrzywdzącego rodzica/opiekuna, a następnie sporządzić notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych zachowań lub symptomów takiego krzywdzenia zauważonych u małoletniego oraz posiadanych informacji.
2. Jeżeli po wysłuchaniu małoletniego okaże się, że jest on ofiarą przemocy w środowisku rodzinnym i/lub zagrożone jest jego zdrowie lub życie bądź gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec niego, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania i/ lub pogotowie ratunkowe i przekazać im sprawę do dalszego procedowania.
§8
1. W każdym z powyższych przypadków krzywdzenia małoletnich określonych w niniejszym rozdziale zakładana jest Karta interwencji.
2. Kartę interwencji zakłada i przechowuje osoba z Działu HR w osobnej teczce/segregatorze w sposób uwzględniający zasady ochrony danych osobowych małoletnich i innych osób, których dane są zgromadzone w dokumentacji.
3. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie (np. notatkę służbową) przechowuje się przez okres nie dłuższy niż okres przedawnienia danego zdarzenia lub roszczeń z nim związanych.
Rozdział VI
ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNICH PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
NIE DOTYCZY
Rozdział VII
WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, W TYM ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE
§ 9
1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich gości. Małoletni goście uznają prawo innych małoletnich gości do odmienności i zachowania ich tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność.
2. Kontakty między małoletnimi gośćmi cechować powinna uprzejmość, życzliwość, poprawny język, kontrola swojego zachowania i emocji.
3. Małoletni goście wyrażają swoje sądy i opinie w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
4. Małoletni goście powinni szanować prawo innych małoletnich gości do prywatności.
5. Małoletnim gościom nie wolno używać przemocy fizycznej (niedopuszczalne jest m.in. bicie, kopanie, popychanie, opluwanie, rzucanie w kogoś przedmiotami, napastowanie seksualne).
6. Małoletnim gościom nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, szykanować ze względu na różnice(tj. np. płeć, pochodzenie, przekonania i religia) oraz obrażać, nie wolno używać wulgarnego, obraźliwego języka, krzyczeć na innych małoletnich gości (np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, szydzenie, przedrzeźnianie, wykluczanie, izolacja)
7. Małoletnim gościom nie wolno używać wulgarnych gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych małoletnich gości przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantażowanie).
8. Niedopuszczalne jest rozwiązywanie konfliktów przez małoletnich gości siłowo i branie udziału w bójkach.
9. Małoletnim gościom nie wolno utrwalać wizerunku innych małoletnich gości (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
10. Małoletnim gościom nie wolno spożywać oraz proponować kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychotropowych, środków odurzających, innych substancji psychoaktywnych lub innych substancji działających podobnie.
Rozdział VIII
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET ORAZ PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI W INTERNECIE ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE
NIE DOTYCZY
Rozdział IX
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO, W TYM WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO
§10
1. KAPT Fun, uznając prawo małoletnich gości do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę ich wizerunku.
2. Publikacja (rozpowszechnianie) wizerunku małoletnich gości przez pracowników KAPT Fun, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) oraz w innym zakresie niż wynikający z art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna małoletniego. Zgoda powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony utrwalony wizerunek małoletniego i w jakim zakresie będzie on wykorzystywany, a także okres upublicznienia.
3. W celu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 3, pracownik KAPT Fun może skontaktować się z rodzicem/opiekunem małoletniego gościa i ustalić procedurę uzyskania zgody.
Rozdział X
ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PRACOWNIKÓW KAPT Fun DO STOSOWANIA STANDARÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§11
1. Procedura aktualizowania Standardów Ochrony Małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w KAPT Fun jest Manager lub wyznaczona przez niego osoba.
3. Manager KAPT Fun lub wyznaczona przez niego osoba monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
4. Manager KAPT Fun lub wyznaczona przez niego osoba odbiera zgłoszenia dotyczące problemów związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa małoletnich; reaguje na te zgłoszenia, konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami.
5. Pracownicy KAPT Fun, rodzice/opiekunowie małoletnich mogą proponować zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich oraz wskazywać ich ewentualne naruszenia.
6. Manager KAPT Fun może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów Ochrony Małoletnich w KAPT Fun bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
7. Zespół dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
8. Manager KAPT Fun wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom KAPT Fun nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.
Rozdział XI
ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH RODZICOM/ OPIEKUNOM STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§12
1. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej KAPT Fun pod adresem www.kaptfun.pl oraz umieszczone są w widocznym miejscu w trakcie korzystania z urządzeń rekreacyjnych służących zabawie.
2. Standardy Ochrony Małoletnich są także udostępniane pracownikom KAPT Fun, małoletnim gościom, ich rodzicom/opiekunom w każdym momencie, na ich żądanie.
3. Każdy pracownik KAPT Fun, który przy wykonywaniu swoich obowiązków ma lub może mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi ma obowiązek zapoznać się ze standardami w dniu zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, innej umowy cywilnoprawnej czy rozpoczęcia stażu lub praktyki zawodowej.
4. Zapoznanie się z Standardami Ochrony Małoletnich pracownicy KAPT Fun potwierdzają składając stosowne oświadczenie w tym zakresie.
Niniejsze standardy wchodzą w życie w dniu 19 czerwca 2024